Автошини, які часто ігнорують, не помічають і недооцінюють, є, безперечно, найважливішим елементом вашого автомобіля. Шини – єдине, що підтримує зв’язок з дорогою, тому знання того, як найкраще доглядати за шинами, є критично важливим. І один з найпростіших способів забезпечити максимальне зчеплення з дорогою, максимальну продуктивність, максимальну економію палива і максимальний термін служби шин – це контролювати і підтримувати тиск в шинах.
Але як саме перевіряти тиск в шинах? І на якому рівні повинен бути тиск?
Якщо ви не знаєте, як відрізнити psi від кПа або бар, не хвилюйтеся, розуміння лікує складності. Тож давайте розберемося.
Шини не є чимось новим, але технологія, конструкція та застосування шин змінювалися протягом багатьох років. Від карет до велосипедів, автомобілів, тракторів і літаків – концепція гумової шини існує з середини-кінця 1800-х років. Ранні багатошарові шини, що мали внутрішню камеру, були фактично витіснені для використання на легкових автомобілях безкамерними радіальними шинами наприкінці 1960-х – початку 1970-х років, а до 1980-х років виробники транспортних засобів майже забули про них в підручниках історії.
Хоча шини з перехресними або зміщеними блоками залишаються доступними для специфічного використання, наприклад, для класичних та ретро-автомобілів, а також деяких важких гірничодобувних, будівельних та землерийних машин, поява радіальної шини, розробленої компанією Michelin у 1946 році, принесла з собою покращений комфорт їзди, підвищену продуктивність та динаміку, кращу паливну економічність та значне покращення безпеки.
Як перевіряти тиск у шинах і чому це важливо?
Перевірка тиску в усіх чотирьох шинах принаймні один або два рази на місяць – або коли ви заправляєтесь на АЗС, і обов’язково перед тривалою поїздкою або подорожжю – є життєво важливою для того, щоб ви та ваші шини були в найкращому стані.
Правильний тиск в шинах максимізує термін служби або пробіг шини, загалом покращує економію пального завдяки підвищенню опору коченню шини, і, що ще важливіше, забезпечує максимальну продуктивність в різних умовах, особливо в ситуаціях екстреного гальмування і поворотів, підвищуючи стійкість автомобіля і скорочуючи гальмівний шлях.
Перевіряти тиск у холодних шинах також є гарною ідеєю, тобто перед виїздом з дому або на самому початку поїздки, а не після того, як шини нагрілися в результаті руху або їзди за високих температур. Процес перевірки тиску в шинах простий і зрозумілий, однак, ви не знаєте того, чого не знаєте, тому не поспішайте і віддавайте перевагу точності, а не швидкості.
Використовуйте звичайний електронний повітряний компресор або повітряний насос, який можна знайти на станції технічного обслуговування:
1. Встановіть бажаний тиск у шинах за допомогою стрілок вгору і вниз на головному дисплеї або поруч з ним
2. Знайдіть і відкрутіть ковпачок, що закриває повітряний клапан вашої шини, і тримайте його під рукою
3. Натисніть на маленький металевий важіль на кінці шланга повітряного компресора і щільно вставте шланг у клапан, щоб забезпечити надійне з’єднання. Щоб уникнути зісковзування або пошкодження клапана шини або з’єднувача повітряного шланга, тримайте шланг під постійним тиском, поки не буде досягнуто ідеального тиску (зазвичай це супроводжується кількома звуковими сигналами від машини)
4. Після досягнення ідеального тиску швидко від’єднайте з’єднувач від вентиля шини, щоб не допустити “стравлювання” або виходу повітря з шини
5. Обережно закрутіть ковпачок клапана на місце на повітряному клапані шини, і все готово. Повторіть цю процедуру для кожної шини, що залишилася.
Звичайно, ви завжди можете перевірити тиск у шинах вдома або в будь-якому іншому місці, якщо у вас є власний манометр або компресор з манометром, а також безліч простих у використанні механічних і цифрових манометрів, доступних у більшості магазинів автозапчастин, вартістю від $5 до $200.
Який тиск в шинах потрібен для мого автомобіля?
Коли справа доходить до вибору правильного тиску в шинах для вашого автомобіля, вашої експлуатації та ваших шин, необхідно враховувати різні фактори.
Найкраще почати з рекомендацій виробника автомобіля щодо тиску в шинах, які містяться на табличці шин, зазвичай прикріпленій на порозі дверей з боку водія або всередині кришки паливного бака, а також в інструкції з експлуатації.
Зазвичай тут ви знайдете щонайменше два набори рекомендованого тиску в шинах і, залежно від автомобіля та його віку, часто рекомендований тиск для передніх і задніх шин, для максимальної економії пального, а також для нормальних і високих або максимальних навантажень.
Як правило, для нормального використання на дорогах рекомендується підтримувати тиск не нижче мінімального для нормального навантаження і не вище максимального для підвищеного або максимального навантаження. Знову ж таки, важливо розуміти, чому.
Коротше кажучи, на відміну від правильно накачаних шин, недокачування скорочує термін служби шини, негативно впливає на економію пального та значно погіршує експлуатаційні характеристики. Недокачані шини додатково ризикують вийти з ладу або “вибухнути” – через надмірне накопичення тепла, спричинене сильним згинанням самої шини – і значно погіршують зчеплення з дорогою на сухій і, особливо, на мокрій дорозі.Простіше кажучи, якщо ви не знаєте точний час і місце наступної аварійної ситуації на дорозі, то переконатися в тому, що ваші шини завжди здатні працювати з максимальною ефективністю в умовах високого або максимального навантаження, не тільки критично важливо, але й так само просто, як регулярно стежити за тиском в шинах.
Пам’ятайте, що вік вашого автомобіля в порівнянні з віком шини також може створити плутанину з рекомендованим тиском в шинах.
Наприклад, для 10-, 20- або 30-річного автомобіля може бути вказаний нижчий рекомендований тиск в шинах. Однак за цей час технології та розуміння шин змінилися. Тож що ще може допомогти вам визначити правильний тиск в шинах?
На самих шинах міститься величезна кількість інформації, і важливою цифрою, на яку слід звернути увагу, є максимальний тиск в шинах на холодну пору року.
Зрозуміло, що це не рекомендація щодо тиску в шинах, як на шильдику виробника автомобіля, але вона може дати вам певний спокій, щоб переконатися, що ви експлуатуєте шини в безпечному діапазоні.
Максимальний тиск в шинах на холодну варіюється в залежності від марки та специфікації шини, однак, шини для легкових автомобілів часто мають максимальний тиск в межах 41-51psi, в той час як деякі шини для позашляховиків, всюдиходів та позашляховиків мають максимальний тиск в межах 55-81psi. Тоді, безумовно, варто звернути увагу.
Окрім правильного тиску в шинах, варто регулярно перевіряти їхній стан – шукати порізи, тріщини, проколи, опуклості та інші пошкодження, а також перевіряти глибину протектора або скільки протектора залишилося до того, як шини стануть надто зношеними або навіть небезпечними для їзди на них. Багато шинних брендів рекомендують розглянути можливість заміни шин, коли залишиться близько 3 мм глибини протектора.
Нерівномірний знос шин може бути ще однією ознакою неправильного тиску в шинах, в той же час, можливо, вказуючи на необхідність хорошого регулювання коліс.
Важливо також знати вік шини
Щоб точно дізнатися, на якому тижні якого року була виготовлена ваша шина, знайдіть на боковині шини ідентифікаційний номер шини (TIN) Міністерства транспорту США (DOT) і зверніть увагу на останні чотири цифри; 0816, наприклад, означає восьмий тиждень 2016 року.
Незалежно від попереднього використання або наявної глибини протектора, вік шини є одним з найбільших факторів, що впливають на її потенціал продуктивності. Таким чином, п’ять-сім років вважаються безпечним терміном експлуатації добре доглянутої шини, в той час як 10 років вважається абсолютним максимумом.
Перекидка шин місцями – спереду назад і зліва направо, де це можливо, – також сприяє зменшенню зносу та подовженню терміну служби шин. Найкраще звернутися до місцевого шиномонтажу, механіка або автосервісу, а ротацію шин слід проводити кожні 5000-10 000 км пробігу, супроводжуючи її балансуванням кожного колеса в рамках цього процесу.
Що робити з моїм запасним колесом?
Коли ви регулярно їздите на чотирьох шинах, легко забути про п’ятого учасника групи. Не забувайте про запасне колесо.
Незалежно від того, чи це компактна запаска, чи повнорозмірна, перевірка тиску в шинах, стану та віку вашої запасної шини може виявитися надзвичайно важливою, коли її послуги, на жаль, знадобляться в дорозі.
Нарешті, чи потрібно накачувати шини азотом?
Коротка відповідь? Ні.
Деякі бренди шин наголошують на перевагах азоту, а саме на тому, що він може довше підтримувати ідеальний тиск у шинах, але ви можете легко підтримувати тиск у шинах за допомогою повітря з будь-якого працюючого повітряного компресора. Інші бренди додатково вказують на те, що незалежно від того, чи накачані ваші шини повітрям або азотом, регулярне технічне обслуговування все одно необхідне.
Так чи інакше, це наука. Повітря, яким ми дихаємо, і повітря, яким ви накачуєте шини, складається приблизно на 78% з азоту. Пам’ятайте також, що шини за своєю природою – виготовлені з комбінації гуми, сталі та шарів або тканин – є проникними, тобто молекули повітря можуть проходити крізь них у будь-якому випадку.
І якщо вам цікаво: 1,0 фунт на квадратний дюйм = 6,89 кПа (кілопаскалів) = 0,07 бар. Отже, наприклад, 40 фунтів на квадратний дюйм дорівнює 276 кПа або 2,7 бар.
Яким би не був ваш бюджет, якими б не були ваші вподобання, де б ви не використовували шини, коли справа доходить до шин, будьте розумними, проактивними та безпечними.