Свічки запалювання є ключовим інгредієнтом бензинових двигунів, коли мова заходить про страву із солідної потужності. Точніше, вони проводять електрику від системи запалювання двигуна, використовуючи його для створення маленької блискавки, яка займає паливно-повітряну суміш, розпорошену в кожному циліндрі між тактом стиснення та тактом випуску.
За винятком дизельних двигунів, в яких для запалення паливно-повітряної суміші використовується стиск, свічки запалювання також використовуються в двигунах, що працюють на альтернативних видах палива, таких як етанол або інші суміші.
Ми описуємо спрацювання свічки запалювання як мініатюрний розряд блискавки, тому що кращого способу порівняти явище просто не існує. А оскільки блискавки, незалежно від розміру, руйнівні за своєю природою, ті, що відбуваються всередині вашого двигуна, згодом завдають шкоди свічкам запалювання.
У цій статті ми спробуємо відповісти на запитання: “Як часто мені потрібно замінювати свічки запалювання?”. Якщо поглянути на десять автомобілів останніх років, що продаються, то можна побачити цілу низку рекомендацій щодо інтервалів заміни свічок запалювання в залежності від типу свічок, які вибрали інженери. Сюди входять інтервали 30, 60, 100 і навіть 120 тисяч миль.
Але для початку важливо зрозуміти, як працюють свічки запалювання – і як вони зношуються.
Основні принципи роботи свічок запалювання
Усі свічки запалювання мають зовнішню оболонку, яка покриває внутрішній центральний стрижень із металу. Цей стрижень відомий як центральний електрод (або просто “електрод”). Інша металева деталь, відома як “електрод заземлення”, виступає з нижньої частини різьблення, огинає її та закінчується безпосередньо під центральним електродом. Відстань між двома точками називається зазором, і електрика проходить з-поміж них, коли свічка запалювання згоряє.
По металу, яким покритий кінчик заземлювального електрода, розрізняють та визначають типи свічок запалювання: мідні, нікелеві, платинові, подвійні платинові, іридієві та срібні. Докладніше про ці різновиди можна прочитати в нашій статті “Різні типи свічок запалювання”.
Центральний електрод отримує живлення через котушку запалювання. Багато сучасних автомобілів оснащені однією котушкою на циліндр; у більш старій, традиційній моделі використовувалася одна котушка, підключена до розподільника запалювання, який подавав харчування на свічки запалювання через набір проводів.
Як зношуються свічки запалювання
Незалежно від того, який метал використовується для покриття наконечника свічки запалювання, згодом він поступово зношується під час роботи двигуна. У міру зношування покриття збільшується зазор між центральним електродом і заземленим електродом, що знижує потужність іскри.
Металеве покриття на наконечнику свічки запалювання (розташованому на заземлюючому електроді) природним чином витрачається з часом у процесі експлуатації. У міру зношування покриття зазор між центральним електродом і заземлюючим електродом збільшується, що знижує потужність іскри.
Важливо розуміти, що прогнозований термін служби свічок запалювання заснований на припущенні, що двигун, в якому вони використовуються, протягом усього цього часу знаходиться в ідеальному стані та працює в ідеальних умовах. Насправді неправильне згоряння може відбуватися через надлишок етанолу на заправках, неправильну суміш повітря і палива, холодну погоду, занадто низьку октанову кількість палива або інші проблеми. Все це негативно впливає на термін служби свічок запалювання. Короткі поїздки за низької температури двигуна можуть призвести до поломки свічок запалювання через налипання вуглецю на наконечник. Якщо внаслідок зношування двигуна в камеру згоряння потрапляє масло, свічки запалювання можуть зіпсуватися через це ненавмисне влучення масла.
Якщо ви давно не змінювали свічки запалювання, ймовірно, вони зношені сильніше, ніж ви думаєте. Навіть якщо ви не досягли повного інтервалу пробігу між замінами свічок, що рекомендуються, зверніть увагу на те, як працює ваш автомобіль. Шукайте загальні ознаки того, що термін служби свічок запалювання добігає кінця. Зношені свічки запалювання призводять до нерівної роботи двигуна на холостому ходу, осічка, утрудненого запуску двигуна, зниження потужності та підвищеної витрати палива. У більшості сучасних двигунів запобіжна лампа “Перевірте двигун” навіть спалахує, якщо осічки з’являються після трьох або чотирьох послідовних запусків.
Якщо ви помітили одну з цих ознак, рекомендуємо витягнути одну зі свічок запалювання для перевірки.
Якщо ваш двигун оснащений проводами свічок запалювання, а не окремими котушками запалювання, зверніть увагу на їх стан, коли зніматимете їх для доступу до свічок запалювання. Дроти, що відслужили свій термін, можуть хрумтіти в руках або повністю розпадатися, коли ви тягнете за них. Ще один спосіб перевірити дроти – оглянути моторний відсік уночі, коли двигун працює на холостому ходу. Будь-яке видиме свічення чи іскріння проводів означає, що струм виходить із ізоляції.
Автовиробники можуть вказувати або не вказувати рекомендований інтервал заміни проводів свічок запалювання, але гарний комплект зазвичай служить 60 000 миль. Однак це може бути не завжди.
Однією з найпоширеніших причин виходу з ладу дорогого каталітичного нейтралізатора є паливо, що не згоріло, що виходить через вихлопну трубу. Хоча причин цього може бути багато, найчастіше корінь проблеми криється у зношених свічках запалювання. Враховуючи, що вартість типового каталітичного нейтралізатора становить понад 1000 доларів, підтримка свічок запалювання у свіжому стані може заощадити великі гроші у довгостроковій перспективі.
Інші фактори, які можуть вплинути на термін служби свічки запалювання
Наконечник свічки запалювання має бути відносно чистим. Залишки олії на наконечнику означають внутрішній витік олії. Якщо ви знайшли масло на свічці, а двигун в іншому працює нормально, знайдіть джерело масла. Якщо вам доведеться відкласти ремонт, будьте готові міняти засмічені олією свічки трохи частіше.
Як ми вже говорили, якщо ви їздите автомобілем в основному на короткі відстані, де температура двигуна залишається низькою, свічки запалювання можуть зіпсуватися через нагару на наконечнику. Якщо ви найчастіше їздите саме так, будьте готові змінювати свічки запалювання раніше рекомендованих інтервалів. Нагар також може утворюватися через забруднення повітряного фільтра або забруднення паливних форсунок через неякісний бензин. Корисна практика полягає в тому, щоб іноді виїжджати на автомобілі на швидкісну трасу.
Належний час для заміни свічок запалювання
Незважаючи на те, що традиційна діагностика пройшла шлях телефону з циферблатом, що обертається, завдяки просунутій електроніці, все ж таки не зайвим буде регулярно перевіряти і замінювати кілька елементів обслуговування двигуна, що залишилися. На наших автомобілях 21 століття це обмежується повітряним фільтром, паливним фільтром та свічками запалювання. Один із підходів – скласти графік, заснований або на часі, або на пробігу, і замінювати всі ці елементи обслуговування в один і той самий час.
Коли мова заходить про свічки запалювання, слоном у кімнаті стає доступ до свічок запалювання. На деяких автомобілях, особливо старих, це простіше простого: відкрийте капот, і ось вони, свічки запалювання, які вимагають лише зняття штепсельного дроту, перш ніж ви зможете підчепити їх торцевою головкою.
З чим ви можете зіштовхнутися?
На багатьох сучасних автомобілях при відкритті капота виявляється… велика пластикова кришка, що не дає ні найменшого натяку на те, де можуть знаходитися штекери. Якщо вам пощастить, пластикова кришка одразу відскочить, і доступ до штекерів можна буде отримати після зняття котушкового блоку. В інших випадках, щоб дістатися штекерів, доводиться витрачати чимало часу на зняття додаткових щитків, кришок, кронштейнів і так далі.
Якщо у вашому двигуні все ще встановлені оригінальні свічки запалювання, і необхідно провести супутні роботи, такі як заміна блоку котушок, паливних форсунок або прокладок клапанної кришки, то це підходящий момент для того, щоб зайнятися свічками запалювання, оскільки більшість робіт з розбирання вже виконано .
Якщо у вас є хороший доступ до свічок, один із найкращих способів їх перевірки – фізичний огляд. Це наша рекомендація, яка не залежить від інтервалу пробігу, вказаного виробником автомобіля. Якщо посібник з експлуатації вашого автомобіля рекомендує заміну через 30 000 або 60 000 миль пробігу, перевірте стан свічок запалення після досягнення приблизно двох третин цього пробігу.
Якщо рекомендовано більш тривалі інтервали обслуговування в 100 000 або більше миль, ми б сказали, що потрібно перевірити стан свічок на півдорозі. Коли автомобіль продовжує працювати добре, перевірте його ще раз через три чверті пробігу. Якщо засмічені свічки запалювання або інші ознаки їх пошкодження, негайно замініть їх. Враховуючи досить доступну ціну нових свічок, їхня заміна може стати дешевою страховкою.