...

Більшість автомобілів зʼявляються і забуваються, створюючи ледь помітну пульсацію в цьому процесі.

Але час від часу з’являється щось, що викликає шок і нову хвилю трендів; сьогодні такі продукти та бренди називають дизрапторами, бо вони струшують ринок, спонукаючи до нових способів мислення. Такі автомобілі часто мали настільки великий вплив на індустрію, що часто відчувався протягом десятиліть і приводив до радикальної зміни загального розвитку автомобілебудування:

Ford Model T (1908)

Модель T тут не тому, що вона була особливо революційним автомобілем – це не так. Але спосіб її виробництва повністю переписав правила. Однак, хоча всі вважають, що Model T була першим серійним автомобілем, це теж не правда – це був Oldsmobile Curved Dash, 19 000 екземплярів якого було побудовано між 1901 і 1907 роками. Однак саме доступний Ford зробив масове виробництво справді масовим: у певний момент більше половини автомобілів на американських дорогах були Model T.

Lancia Lambda (1923)

До 1923 року всі автомобілі мали окреме шасі, що надавало кузову необхідної міцності, а потім з’явилася Lancia Lambda з її монококовою конструкцією. Міцніша, легша і дешевша у виробництві, монококова (унітарна) – конструкція не була повсюдно прийнята основними автовиробниками до 1960-х років. Ось наскільки досконалою була Lambda.

Chrysler Airflow (1934)

Той факт, що він не мав комерційного успіху, означав, що конкуруючі автомобільні компанії спочатку не прагнули копіювати його аеродинамічний дизайн занадто близько, але Chrysler Airflow все одно мав величезний вплив. Це був автомобіль, який змусив дизайнерів звернути увагу на те, що для того, щоб бути по-справжньому ефективним, автомобіль повинен розсікати повітря набагато краще, ніж все, що було до нього; до післявоєнних років більш витончений дизайн Airflow став нормою.

Chevrolet Corvette (1953)

Скловолокно було диво-матеріалом 1950-х років. Воно дозволяло дрібносерійним компаніям пропонувати кузови для відновлення довоєнних автомобілів, що прогнили. Тим часом у США компанія Chevrolet працювала над створенням першого у світі серійного автомобіля зі скловолоконним кузовом – крок, який згодом був скопійований багатьма іншими виробниками спортивних автомобілів по всьому світу.

Citroën DS (1955)

Хоча Jaguar був першим автовиробником, який встановив сучасний дизайн дискових гальм на свій гоночний C-Type, саме Citroën випустив цю технологію на дороги зі своєю авангардною моделлю DS. Завдяки вбудованим дисковим гальмам з електроприводом спереду, DS мав таку гальмівну силу, якої не генерував жоден автомобіль до цього. А вже за рік Triumph також почав використовуввати дискові гальма на своєму TR3.

Mini (1959)

Mini не був особливо просунутим у технічному плані – все, що було поєднано в цьому крихітному автомобілі, вже десь бачили раніше. Що пропонував Mini, так це поєднання кількох ключових технологій в одному доступному передовому пакеті з поперечним розташуванням двигуна і переднім приводом. Незабаром після появи автомобіля в 1959 році ринок мікроавтомобілів був вбитий, оскільки Mini робив все більше і краще став абсолютним монополістом за відчутно нижчою ціною.

Chevrolet Corvair (1960)

Chevrolet Corvair був найбільш впливовим з усіх неправильних причин. GM зекономив на конструкції задньої підвіски, що могло призвести до втрати керованості під час екстреного маневру. Активіст Ральф Нейдер вхопився за це і поставив собі за мету зробити автомобілі безпечнішими; його книга “Небезпечно на будь-якій швидкості” призвела безпосередньо до створення Національної адміністрації безпеки дорожнього руху, яка посилила правила проектування та виробництва автомобілів і досі активно регулює автовиробників для випуску безпечних і надійних автомобілів.

Bonnet Djet (1962)

У 1958 році перші середньомоторні боліди Формули-1 вишикувалися на трасі. Чотири роки по тому ця ж технологія з’явилася на дорогах у моделі Bonnet’s Djet, що дозволило створити автомобіль з ідеальним балансом. Всі ці середньомоторні механізми були запозичені у Renault щоб знизити витрати, а легкий і вузький кузов зі скловолокна забезпечив чудову маневреність. У наступні роки всі найкращі спортивні автомобілі будуть використовувати середньомоторну формулу Djet.

Ford Mustang (1964)

Mustang охрестили “поні-каром Форда” – доступною спортивною машиною, яку можна було пристосувати до смаків власника за невеликі гроші. З’явившись у продажу в 1964 році, “Мустанг” невдовзі став найпопулярнішим автомобілем в історії, тому конкуренти Форда не забарилися отримати свій шматок хліба. Не встигли ми озирнутися, як у покупців з’явився набагато ширший вибір поні-карів, а успіх Mustang привів до створення Ford Capri для ринку Європи. Цей автомобіль поставив стільки рекордів з продаж, що деякі з них і досі не були побиті ніякою іншою моделлю в світі!

Pontiac GTO (1964)

Уявіть собі американський автомобіль шістдесятих, і ви побачите купе з V-подібним двигуном і величезною потужністю. Або іншими словами, маслкар. Це те, з чого все почалося: Pontiac GTO 1964 року. Спочатку GTO не був самостійною моделлю, це був опціональний пакет для Tempest, але до 1966 року Pontiac почав продавати GTO як окрему модель. Наступне, що ми дізналися, це те, що навколо цього масл-кара виникла ціла індустрія.

Renault 16 (1965)

Citroën був першим, хто запропонував передньопривідний хетчбек у 1939 році з моделлю Traction Avant Commerciale. Але концепція не мала успіху, і лише Renault забезпечив хетчбеку комерційний успіх, випустивши модель 16 у 1965 році. Це був перший масовий доступний передньопривідний хетч, який створив шаблон, що зараз використовується в усьому світі всіма виробниками автомобілів.

Volvo 140 (1966)

Цю функцію міг би виконати Volvo, адже компанія впровадила так багато нововведень, пов’язаних з безпекою, наприклад, триточкові передні ремені безпеки в 1959 році. У 1966 році з’явилися перші зони захисту від зминання в 140-й серії; це зайняло деякий час, але з часом такі функції безпеки стануть вирішальними для покупців автомобілів – і врятують мільйони життів.

NSU Ro80 (1967)

NSU представила свій Wankel Spider у 1964 році, але Ro80 був автомобілем, який взяв технологію роторних двигунів і зробив її відносно масовою. На жаль, NSU не змогла змусити двигун працювати надійно, і в результаті компанія збанкрутувала, що призвело до її викупу  концерном VW. Якщо це не звучить як чудова спадщина, ми маємо подякувати Ro80 за його конструкцію, що дозволяє обманювати вітер; вона вивела аеродинаміку на абсолютно новий рівень.

Range Rover (1970)

Spyker запропонував повнопривідний автомобіль ще в 1903 році, але лише з появою джипа 1941 року серійний повний привід став реальністю. У цьому й полягала особливість повного приводу: він був призначений для утилітарних транспортних засобів. Під впливом Jeep Wagoneer, створеного кількома роками раніше, Range Rover 1970 року взяв рецепт розкішного позашляховика і пішов далі. Це був розкішний автомобіль, який міг поїхати майже куди завгодно. Сьогодні Range Rover все ще на вершині своєї гри, і, схоже що нова версія п’ятого покоління продовжить цю тему.

Triumph Dolomite Sprint (1973)

Проблема двигунів що мають лише пару клапанів на циліндр полягає в тому, що ви можете мати або низький крутний момент, або високу потужність, але не те й інше разом. Встановіть квартет клапанів на кожен циліндр, і ви зможете “з’їсти свій пиріг” – як це зробила компанія Triumph, коли представила перший серійний двигун з чотирма клапанами на циліндр у 1973 році на своєму автомобілі Dolomite Sprint. Знову ж таки, знадобиться деякий час, щоб ця технологія прижилася, але 16-клапанні двигуни стануть нормою більш ніж через десятиліття.

Volkswagen Golf GTi Mk1 (1976)

Хетчбеки завжди були практичними сімейними автомобілями. Ідея схрестити хетчбек зі спортивним автомобілем не мала сенсу, поки команда інженерів Volkswagen у вільний час не створила гарячий Golf. Коли в 1975 році на Франкфуртському автосалоні було представлено проект Golf Sport, керівництво VW було здивоване реакцією на нього. Хот-хетч народився, і не минуло багато часу, як з’явилася ціла низка імітаторів що лише наздоганяли лідера від Фольксваген.

Saab 99 Turbo (1978)

Saab 99 не був першим автомобілем з турбонаддувом; він з’явився на 16 років раніше за недовговічний Oldsmobile Jetfire, а BMW 2002 Turbo та Porsche 911 Turbo передували йому. Модель 99 взяла технологію на озброєння і вдосконалила її таким чином, щоб на автомобілі з турбонаддувом можна було їздити щодня і не “зависати” в сервісах кожного місяця.

Audi Quattro (1980)

Quattro, можливо, не був першим у світі автомобілем з повним приводом, але він був першим, хто поєднав таку технологію з серйозними характеристиками. Quattro став домінуючим у ралі, що призвело до появи цілої низки інших високопродуктивних автомобілів з повним приводом, від Citroën BX і Peugeot 405 до Lancia Delta Integrale і Subaru Impreza.

Plymouth Voyager (1983)

У 1984 році Renault випустить перший в Європі мінівен, але ще за рік до цього Chrysler представив у світ свій перший у світі мінівен Dodge Caravan та Plymouth Voyager. Пропонуючи сидіння для сімох осіб з багатофункціональним інтер’єром, мало хто міг припустити наскільки впливовими і масовими стануть ці транспортні засоби. Сьогодні цей клас автомобілів значною мірою витіснений позашляховиками, де конфігурація з сімома сидіннями теж стала цілком популярною.

BMW M5 (1985)

BMW не був першим потужним седаном, але він представив концепцію, яка стала предметом численних копіювань з моменту своєї появи. Коли BMW представила перший M5, заснований на седані 5-Series другого покоління (E28), мало хто міг уявити що компанія відкрила світові. Хоча ці перші автомобілі мали вагомі 286 к.с. під капотом, M5 були настільки схожими на базові моделі 518i, що більшість не здогадувалися хто їде в потоці разом з ними. Це породило автомобільний феномен “вовка в овечій шкурі”, тобто надпотужного автомобіля з дизайном звичайного седану.

Land Rover Discovery (1994)

Звичайно, позашляховики були і раніше (включаючи оригінальний Discovery 1989 року) з відкидними сидіннями в багажнику, але коли Discovery 2 дебютував у 1994 році, він отримав відкидні сидіння з сучасним рівнем безпеки та комфорту – ідея, яка з тих пір стала предметом численних копіювань, але так і не була до кінця відтворена іншими автовиробниками.

Renault Megane Scenic (1994)

Після успіху повнорозмірного MPV (багатоцільового транспортного засобу) десятиліттям раніше, Renault запропонував концепцію, яка спочатку була досить популярною – компактний MPV, який міг би вмістити сім чоловік без потреби в паркувальному місці розміром з футбольне поле. Заснований на платформі Megane (і ранні автомобілі називалися Megane Scenic, щоб відобразити це), Scenic дійсно був 5+2. Конкурентам не знадобилося багато часу, щоб запустити власну формулу, і вони добре продавалися, поки їхній ринок не був вкрадений безліччю кросоверів, хоч і вміщували лише п’ятьох, пропонували більшу прохідність.

Toyota Rav4 (1994)

До того як Rav4 дебютував, існувало багато надійних позашляховиків з повним приводом; наприклад, Land Rover Defender, Suzuki SJ та кілька джипів, які з’явилися до нього. Крім того, існував також власний Land Cruiser від Toyota, але саме Rav4 об’єднав все це в один дуже зручний пакет, так що переваги позашляховика були поєднані з ефективністю компактного хетча. Сьогодні Toyota Rav 4 є одним з найбільш продаваних автомобілів у світі.

Toyota Prius (1997)

Хоч перше покоління Prius виглядало не привабливо та дещо дивно, цей автомобіль створив гібридний шаблон, який став нормою у наступному десятилітті. Вперше проданий у 1997 році, Prius на два роки випередив усіх конкурентів – наступною з’явилася Honda з її футуристичним Insight. У 2030 році гібридний автомобіль буде єдиним типом автомобіля на викопному паливі, який можна буде купити у більшості країн Європи.

Nissan Qashqai (2006)

Ринок кросоверів процвітав, здавалося б, завжди, але Qashqai вважається автомобілем, який поклав початок цьому захопленню. По суті, він взяв формулу компактного позашляховика і вдосконалив її, додавши універсальності та ефективності, щоб покупці могли насолоджуватися перевагами позашляховика, але з меншими експлуатаційними витратами. Починаючи з другого покоління, цей автомобіль продається в Північній Америці під назвою Nissan Rogue і доволі сильно наповнив ринок України у 2020-х роках.

Nissan Leaf (2010)

Відтоді як Nissan Leaf увірвався на сцену – час ландшафт електромобілів незмірно змінився. Навіть зараз занадто багато електромобілів базуються на автомобілях, які спочатку були розроблені для роботи на викопному паливі, але Leaf показав, що з чистого аркуша можна створити чисто електричний сімейний автомобіль, який займає мало місця, добре керований, доступний за ціною і, принаймні, для міських жителів, має прийнятний запас ходу.

Tesla Model S (2012)

З запасом ходу на одній зарядці понад 250 миль це був перший електромобіль, який міг комфортно вписатися в життя більшості власників. А вишенькою на торті стала продуктивність, подібна до суперкара. Через десять років після його появи основні конкуренти Tesla все ще грають у доганялки, але не помиліться: це автомобіль, який по-справжньому започаткував рух у майбутнє електромобілів.

5 1 голос
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
z
Заголовок
Стаття
Обкладинка
Maximum file size: 512 МБ
Search this website
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x