Будь-якому двигуну внутрішнього згоряння для нормального функціонування необхідне мастило. І його нестача, і надлишок у системі може призвести до серйозних поломок. Тому кожен водій має знати, як перевірити рівень оливи в двигуні свого автомобіля.
На щастя, мудрі інженери все продумали і зробили цю процедуру максимально простою. Але тут є нюанси, про які не знають навіть деякі досвідчені автомобілісти.
Як перевіряється рівень оливи в двигуні
Для початку знайдіть під капотом масляний щуп. Він є у більшості машин. Його можна впізнати за рукояткою, що стирчить поруч із мотором. Зазвичай вона пофарбована в яскравий колір.
Варто зазначити, що можна використовувати тільки пристосування, призначене для вашої моделі. Інакше показання будуть помилковими.
Алгоритм дій:
- Припаркуйте транспортний засіб на рівному майданчику.
- Прогрійте мотор до робочої температури і заглушіть.
- Зачекайте 5–10 хвилин, щоб рідина спустилася у піддон.
- Вийміть щуп і витріть чистою ганчіркою. Вона не повинна залишати жодних сторонніх частинок.
- Потім потрібно вставити інструмент назад до кінця і через пару секунд знову акуратно дістати.
- Подивіться, куди на шкалі дістає мастило.
Який рівень оливи має бути на щупі
На кінчику приладу ви побачите дві мітки. Верхня — максимум, нижня — мінімум. Нормою вважається все, що в межах цієї шкали. Але бажано не опускатися нижче середини. В разі сумнівів у результатах повторіть замір ще раз.
У деяких випадках ви побачите дві шкали: для виміру прогрітого ДВЗ і холодного. Однак стандартом вважається процедура з теплим агрегатом.
Якщо нижче норми
При масляному голодуванні деталі в моторі труться практично на суху. Їзда в такому режимі в рази скорочує ресурс силового агрегата. І в якийсь момент його просто заклинить.
Результатом буде дорогий ремонт або навіть повна заміна двигуна. Тому потрібно швидше долити оливи. Щоб не помилитися з кількістю, додавайте невеликими порціями приблизно по 200 мл.
У сучасних автомобілях також є датчик. За низького обсягу оливи у вас на приладовій панелі з’явиться сповіщення. Але не варто покладатися тільки на нього. Датчик, як і панель, може зламатися або давати некоректні показники. Він є допоміжним засобом.
Майте на увазі, що в будь-якому ДВЗ олива поступово вигорає. Це нормально. Головне стежити, щоб витрата не виходила за рамки, які встановив виробник у сервісній документації. Якщо ж мастильний матеріал йде занадто швидко, є привід з’їздити в сервіс.
Якщо вище норми
Водію-початківцю може здатися, що велика кількість оливи не може нашкодити мотору. Але це той випадок, коли приказка про масло і кашу не працює. Звичайно, якщо ви перелили буквально 100 мл, нічого поганого не станеться.
Але якщо рідини помітно більше необхідного, в системі буде підвищений тиск. Стандартні ущільнювачі та прокладки не розраховані на такі умови. Тому рано чи пізно станеться витік.
Також від цього можуть постраждати масляний насос, турбіна, каталітичний нейтралізатор, фільтр сажі. Заміна будь-якої з цих деталей боляче вдарить по вашому гаманцю.
Якщо в силовому агрегаті є зайвий мастильний матеріал, відкачайте його за допомогою шприца і трубки. Ви також можете просто скористатися зливним отвором у піддоні. Якщо ж ви помітили, що незабаром після зливу знову з’явився надлишок, обов’язково зверніться до фахівця.
Також пам’ятайте, що перед заміною мастила важливо дуже ретельно зливати відпрацюваний матеріал.
Рекомендована частота перевірок
Інтервали між замірами залежать від моделі автомобіля. Цю інформацію надає виробник. Як універсальне рішення можна проводити огляд кожну тисячу кілометрів. Але не рідше, ніж двічі на місяць.
Робіть це, навіть якщо нікуди не їздили. Оскільки за час простою міг статися витік.
Причини для позачергової перевірки:
- Перед далекою поїздкою;
- Аномально зросла витрата палива;
- Швидко йде охолоджувальна рідина;
- Під машиною після стоянки плями;
- Вихлопні гази мають незвичайний запах і колір.
Як перевірити рівень оливи в коробці передач
Заміна оливи в трансмісії проводиться куди рідше, ніж у ДВЗ. Однак їй також потрібно приділяти увагу. Кількість трансмісійної рідини безпосередньо впливає на працездатність і ресурс цього вузла. А вчасно виявлений симптом допоможе уникнути дорогого ремонту. Особливо це стосується автоматичних коробок.
Для АКПП
Найчастіше автоматичні коробки мають власний щуп. Відрізнити його під капотом від пристосування для двигуна допоможе інший колір і розташування.
Замір проходить за таким самим алгоритмом, як було описано вище. Різниця лише в тому, що для прогріву потрібно проїхати 5–15 км.
Для МКПП
У випадку з механічною трансмісією в піддоні буде контрольний отвір із пробкою, яка відкручується спеціальним ключем. У нормі мастило має досягати нижньої кромки отвору.
Для необслуговуваної
Варто сказати, що сучасні машини все частіше комплектуються так званими необслуговуваними коробками передач. Мається на увазі, що залитої на заводі трансмісійної рідини вистачить на весь термін служби. Тому в них не передбачено жодних способів швидкої діагностики.
Потреба в обслуговуванні з’являється вже після закінчення гарантії від виробника. Ця процедура можлива тільки на СТО. Оскільки вимагає повноцінного розбирання виробу.