Амортизатори та стійки – важливі складові автомобільної підвіски, які підтримують контакт коліс машини з дорогою. Якщо через наявність нерівностей на дорожній поверхні, авто не контактує з покриттям під час руху, то це негативно впливає на керованість та характеристики гальмування. Тому амортизатори та стійки відіграють важливу роль у забезпеченні не лише комфортної їзди, а й безпеки водія та пасажирів.
Функції та принцип роботи амортизаторів
Основне завдання амортизаторів полягає в контролі ходу пружини та підвіски. Це відбувається шляхом перетворення кінетичної енергії в теплову, що розсіюється завдяки гідравлічній рідині.
Функції амортизаторів як частини підвіски:
- зменшують підстрибування;
- попереджають розгойдування;
- урівноважують авто під час гальмування та прискорення.
Амортизатори працюють за принципом масляного насоса. Поршень, прикріплений до кінця штока, чинить протидію на гідравлічну рідину в напірній трубці. Коли відбувається наїзд на перешкоду, підвіска рухається вгору-вниз, тоді мастило проходить через отвори в поршні всередині амортизатора. Проте ці отвори пропускають невелику кількість рідини, завдяки чому відбувається сповільнення руху пружин та підвіски. На силу опору амортизатора впливає швидкість руху підвіски та розмір отворів у поршні. Чим швидше рухається підвіска, тим більший опір чинить амортизатор.
Стійка як елемент підвіски
Стійки використовуються в незалежній підвісці сучасних автомобілів. Як і амортизатор, вона виконує функція демпфера з таким же принципом роботи. Проте ще одним завданням стійок є підтримка ваги автомобіля.
Стійки передають силу зчеплення кузова транспортного засобу з дорожнім покриттям, підтримують його потрібне положення щодо коліс. Ці деталі підвіски беруть на себе бічні навантаження завдяки посиленому штоку та міцному корпусу. Тому підвищують рівень керування й комфорту під час їзди по нерівностях.
В чому різниця амортизаторів і стійок?
Отже, обидві деталі підвіски зменшують коливання та розгойдування автомобіля, підтримують плавність ходу й рівномірність керування, а також допомагають продовжити термін експлуатації шин та інших компонентів підвіски. Проте це окремі елементи, що різняться функціями та будовою.
Основні відмінності:
- Амортизатор зазвичай є складовою частиною стійки.
- Стійка – це група деталей, в які входить корпус і демпфувальний елемент із пружиною.
- Амортизатор ефективно гасить коливання, проте менш витривалий до бічних навантажень. Стійка виконує обидві задачі.
- На відміну від амортизатора, стійка утримує вагу автомобіля.
- При виході з ладу амортизатора машина буде на ходу, а якщо зламається стійка – переміщатися на авто не можна.
Ви помітили витік рідини з амортизатора, нерівну їзду, нерівномірний знос протектора шин або нестійкість під час гальмування чи повороту? Зверніться в найближче СТО, щоб перевірити стан деталей та дізнатися, чи потребують амортизатори заміни.
Зауважте, що стандартні підвіски підходять для повсякденних умов експлуатації. Якщо ви плануєте часту їзду по бездоріжжю або силовий тюнінг, рекомендуємо замінити амортизатори, стійки та пружини на посилені. Вони спеціально призначені для додаткової ваги аксесуарів та екстремального використання.